Immediator kantoor-46

Welkom op immediator.nl

Inspiratie

Thuiswerken als nieuwe werkvorm, hoe houden we balans tussen werk en privé?

8/26/2021 12:00:00 AM

Thuiswerken wordt voor velen als erg prettig ervaren, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Op moment heeft niet iedereen de luxe om te kiezen of ze thuis werken of naar kantoor gaan. Dit betekent dat medewerkers moeten zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. Deze is door de coronacrisis, voor veel Nederlanders, onder druk komen te staan.

De situatie is bij iedere medewerker anders. Sommige zijn thuis alleen, waar isolatie kan leiden tot demotivatie. En anderen verkeren juist in een huis vol met gezinsleden. Dit kan er toe leiden dat werk- en zorgtaken door elkaar heen kunnen lopen. Hierdoor bestaat er gevaar dat medewerkers te lang of minder efficiënt werken. Ze worden bijvoorbeeld gestoord door de kinderen, krijgen weinig creatieve prikkels, missen het contact met collega’s, beschikken niet over een geschikte thuiswerkplek of kunnen moeilijk afstand doen van hun laptop of mobiele telefoon. Hoe zorgt u als werkgever er dan voor, dat medewerkers die thuiswerken een goede werk-privé balans hebben?

Vind wat voor u werkt!

Het vinden van de juiste balans tussen werk en privé is voor iedereen anders. De een werkt graag in stilte en de ander heeft het liefst anderen om zich heen. We geven enkele tips die wellicht kunnen helpen:

  • Bespreek met uw medewerkers hoe zij graag hun werkdag zouden willen inplannen. Zo voorkomt u frustraties bij uzelf en in het team. Maak ook kenbaar dat medewerkers hun grenzen of problemen bij u mogen aangeven, wanneer bijvoorbeeld de agenda overstroomt. U kunt dan samen met de medewerker en (eventueel) het team kijken hoe dit het beste opgelost kan worden.
  • Blijf regelmatig in contact met uw medewerkers en collega’s. Niet alleen over werk gerelateerde zaken, maar ga ook het sociale gesprek aan. Wanneer u op de werkvloer aanwezig zou zijn, zou u deze gesprekken ook hebben. Zo kunt u een eventuele disbalans of andere problemen eerder signaleren en tijdig ingrijpen.
  • Dit contact geldt ook om zichtbaar te blijven voor uw medewerkers. Praat over hoe de medewerker kan (blijven) bijdragen aan de organisatie en hoe organisatiedoelen behaalt kunnen worden.  
  • Faciliteer in een goede werkplek, zeker als thuiswerken langer gaat aanhouden. Leen bijvoorbeeld de bureaustoelen van kantoor (tijdelijk) uit of ondersteun bij de aanschaf van goed meubilair voor thuis. Ga na of de werkzaamheden duidelijk en haalbaar zijn. Geef ruimte binnen kaders: geef grenzen aan, moedig autonomie in uitvoering aan en stel hulpbronnen beschikbaar zoals ondersteuning in ICT/personeel, opleiding en training.

Dit zijn enkele tips die kunnen helpen tijdens het thuiswerken. Om erachter te komen wat werkt binnen uw organisatie of team, is het veelal proberen, proberen, proberen. Wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. Maar wanneer er een disbalans is, is (bijna) alles het proberen waard.

Meer informatie

Wilt u weten wat u als werkgever nog meer kan doen om een goede werk-privé balans bij medewerkers te ondersteunen? De bedrijfsartsen helpen u hier graag mee verder! Zij zijn namelijk niet alleen bedrijfsarts, maar ook sparringpartner en coach. Zowel binnen als buiten de spreekkamer. Bekijk onze website voor meer informatie en neem contact op voor een vrijblijvende offerte.

Laatste nieuws